mboost-dp1

Forælder politianmeldt for at gøre opmærksom på sikkerhedshuller

Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
12. jun. 2015 10:32
Kilde: http://www.version2.dk/artikel/foraeldre-finder-ba...

Forældre til børn i børnehaven har fundet sikkerhedshuller i Infoba, der bruges til at tjekke børnene ind og ud etc.

Det ene sikkerhedshul bestod i at det ID'en på barnet stod i adressefeltet, og at det dermed var muligt blot at ændre adressen for at få adgang til andre børn.

En anden forælder fandt nogle andre sikkerhedshuller som bestod i at der ikke blev benyttet TLS. Derudover lavede han et simpelt Javascript alertbox, der lavede en pop-up med beskeden "Ring til Infoba og sig at jeres nye intranet løsning er blevet hacket". Derudover er der ifølge den anden forælder også mulighed for SQL-injection.

Begge forældre har dog gjort Infoba opmærksom på de fundne sikkerhedshuller og ifølge Infoba skulle de være rettet.

Den anden forælder er blevet politianmeldt, da det ifølge Infoba og politiet er foregået hacking.

Se kilden for flere detaljer og kommentarerne for mere info, hvoraf nogle af kommentatorerne ikke mener at alle sikkerhedshuller er løst.
Gravatar #2 - CBM
12. jun. 2015 10:53
kunne være interessant med en komplet liste over de kommuner som bruger det Infoba crap.
Gravatar #3 - thimon
12. jun. 2015 11:01
Infoba er en del af SKI-aftalen og det er dermed sandsynligt at de bruges i hele landet.

Infoba afgav åbenbart det billigste tilbud.
Gravatar #4 - Saxov
12. jun. 2015 11:07
CBM (2) skrev:
kunne være interessant med en komplet liste over de kommuner som bruger det Infoba crap.

Vesthimmerlands kommune bruger det.

Jeg havde fat i deres support, da de havde form-felt til at skrive mad allergier, men den bare ikke gemte input på dette felt.

Det tog dem en 2-3 uger at få med ;)
Gravatar #5 - Saxov
12. jun. 2015 11:08
thimon (3) skrev:
Infoba er en del af SKI-aftalen og det er dermed sandsynligt at de bruges i hele landet.

Mener det er en 10-20 kommuner der bruger det, af hvad jeg har læst af tal.. kan bare ikke huske hvor jeg læste det.
Gravatar #6 - Hængerøven
12. jun. 2015 11:25
thimon (1) skrev:
Den anden forælder er blevet politianmeldt, da det ifølge Infoba og politiet er foregået hacking.

Fair nok.

Der er forskellige måder at gøre opmærksom på et sikkerheds hul, og selvfølgelig skal vi ikke give fripas til at pille ved andres systemer.
Gravatar #7 - Qw_freak
15. jun. 2015 12:22
Hængerøven (6) skrev:

Der er forskellige måder at gøre opmærksom på et sikkerheds hul, og selvfølgelig skal vi ikke give fripas til at pille ved andres systemer.

Det er jo det der er så møg irriterende ved det her, på den ene side skal vi have lukket de sikkerhedshuller der findes, men vi kan heller ikke grønt-stemple alle der bryder sikkerheden i systemer fordi de siger at de bare leder efter huller....

At lave et script på pce'en der giver en besked er IMO ikke noget jeg bryder mig om, men samtidig vil jeg gerne vide at det er en mulighed så det kan lukkes inden der kommer en person som ikke har reelle hensigter og misbruger systemet.

Og hvordan finder man et hul hvis ikke man aktivt forsøger at bryde sikkerheden, blackhat eller whitehat begge gør det samme for at finde hullet. Det er så ualmindeligt svært at bedømme folk på deres hensigter

Hvis jeg finder et hul i min banks SW, hvad beskytter så banken mod at jeg har udnyttet det inden jeg melder det...!?

Gravatar #8 - Qw_freak
15. jun. 2015 12:28
Der burde være en offentlig side på borger.dk eller IT- og telestyrelsen hvor man anonymt kunne anmelde sikkerheds huller på alle sider og systemer der benytter vores private data.
Gravatar #9 - zymes
15. jun. 2015 14:17
Nyheden skrev:
Infoba bliver brugt i samtlige offentlige daginstitutioner i 11 danske kommuner og bruges blandt andet som en digital version af den opslagstavle, som pædagoger og forældre skriver på i børnehaven.
Gravatar #10 - Ronson ⅍
15. jun. 2015 14:20
Qw_freak (8) skrev:
Der burde være en offentlig side på borger.dk eller IT- og telestyrelsen hvor man anonymt kunne anmelde sikkerheds huller på alle sider og systemer der benytter vores private data.

Jeg giver den 4 dage, så er siden defaced.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login