mboost-dp1

Screenshots i LaTeX

Gå til bund
Gravatar #1 - skovtrolden
12. feb. 2010 15:15
Hej folkens.
Jeg sidder og bakser med en softwareguide, som jeg skriver i LaTeX. I denne guide vil jeg således gerne have indsat nogle screenshots, og det er her kæden hopper af:
For de indsatte screenshots, der indsættes med kommandoen
\includegraphics[]{/sti/til/billede.png}

bliver ret "grynede", da de selvfølgelig ikke er vektorgrafik. Men jeg mindes da i min tid på internettet at have set masser af guides, som indeholde ikke-grynede screenshots, så hvordan gør man?

Forsøgt indtil videre:
convert billede.png billede.eps

convert billede.png billede.pdf

Åbne billedet i gimp, gem som .eps eller .ps.
Alle ovenstående metoder giver samme, grynede resultat.

Bemærk venligst at jeg bestemt ikke er professionel i LaTeX, men er frisk på at lære noget nyt.
Gravatar #2 - Daniel-Dane
12. feb. 2010 15:17
Er billederne i original størrelse?
Gravatar #3 - skovtrolden
12. feb. 2010 15:24
Jeps. De er i hvert fald ikke skaleret på nogen måde.
Ved at benytte gimp til at transmogriffe filerne om til .eps har jeg mulighed for at ændre størrelsen, hvis det kan bruges?

Men noget tyder på at jeg husker galt, for jeg kan se, at de guides jeg troede kunne vise screenshots ordentligt, også har problemer med grynede billeder.

Hvis nogen har en vidunderløsning må de dog gerne byde ind:)
Gravatar #4 - kimx
12. feb. 2010 15:28
Du kan prøve at give et link til et af dine billeder så prøver jeg lige at sætte det ind i et dokument og ser hvad der sker.
Gravatar #6 - kimx
12. feb. 2010 17:24
De bliver godt nok lidt grynede, den eneste forklaring jeg kan give er at latex åbenbart skalerer billedet, men hvorfor og hvordan det ved jeg ikke.
Gravatar #7 - markjensen
12. feb. 2010 18:28
Jeg tror man kan skrive scale=1 (i de firkantede paranteser) så den ikke skalerer, men jeg er ikke helt sikker. Prøv :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login