mboost-dp1
MIDDEL() , men ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har en lang kolonne med data i excel. Disse tal hænger sammen (replikater af samme prøve) 4 af gangen.
Jeg ønsker at beregne middelværdien for replikaterne af hver prøve.
Er det muligt at skrive et udtryk der gør at middelværdien beregnes for 4 tal af gangen, således at jeg blot skal kopiere denne og ikke taste formlen for hver enkelt prøve?
Jeg ønsker at beregne middelværdien for replikaterne af hver prøve.
Er det muligt at skrive et udtryk der gør at middelværdien beregnes for 4 tal af gangen, således at jeg blot skal kopiere denne og ikke taste formlen for hver enkelt prøve?
Her er et udsnit af data:
Behandling Data
Kontrol 37
Kontrol 60
Kontrol 20
Kontrol 10
Methonin 12
Methonin 80
Methonin 20
Methonin 25
S 25
S 15
S 15
S 15
Sur 0
Sur 0
Sur 0
Sur 0
...
Jeg skal have gennemsnittet for hver af de viste behandlinger.
Jeg vil gerne beregne hvert gennemsnit i en ny kolonne, så de står lige under hinanden..
Hvis jeg blot bruger formlen MIDDEL() og trækker i den rykker den kun 1 række ned af gangen. Kan man ikke skrive en formel der beregner middel efter hver 4 værdi?
Giver det mening?
Behandling Data
Kontrol 37
Kontrol 60
Kontrol 20
Kontrol 10
Methonin 12
Methonin 80
Methonin 20
Methonin 25
S 25
S 15
S 15
S 15
Sur 0
Sur 0
Sur 0
Sur 0
...
Jeg skal have gennemsnittet for hver af de viste behandlinger.
Jeg vil gerne beregne hvert gennemsnit i en ny kolonne, så de står lige under hinanden..
Hvis jeg blot bruger formlen MIDDEL() og trækker i den rykker den kun 1 række ned af gangen. Kan man ikke skrive en formel der beregner middel efter hver 4 værdi?
Giver det mening?
Den kommer her!
Det eneste, som jeg gjorde, var at skrive tallene ind som beskrevet. Dernæst skrev jeg koden for gennemsnittet (det lader til, at du kender den, så vi skipper den her).
Herefter fik jeg en gennemsnitsværdi for de hhv. fire værdier i foregående kolonne. Dernæst markerede jeg feltet med gennemsnitsværdien og de tre ovenstående (se dokumentet), hvorefter jeg "skød" feltet nedad vha. den lille, sorte firkant ved markeringen.
Er det det, som du leder efter?
Det eneste, som jeg gjorde, var at skrive tallene ind som beskrevet. Dernæst skrev jeg koden for gennemsnittet (det lader til, at du kender den, så vi skipper den her).
Herefter fik jeg en gennemsnitsværdi for de hhv. fire værdier i foregående kolonne. Dernæst markerede jeg feltet med gennemsnitsværdien og de tre ovenstående (se dokumentet), hvorefter jeg "skød" feltet nedad vha. den lille, sorte firkant ved markeringen.
Er det det, som du leder efter?
Nej, det er ikke det jeg leder efter. Mit problem når jeg gør sådan er at jeg stadig ikke har middelværdierne samlet. Jeg vil gerne have dem lige under hinanden, så jeg kan lave en tabel.
Er det ikke muligt at lave en formel så man får middelværdierne lige under hinanden?
Alternativt. Er der mulighed for at man kan samle de beregnede gennemsnitsværdier i en tabel på en nem måde (ikke copy - paste)?
Er det ikke muligt at lave en formel så man får middelværdierne lige under hinanden?
Alternativt. Er der mulighed for at man kan samle de beregnede gennemsnitsværdier i en tabel på en nem måde (ikke copy - paste)?
Møgforskeren (10) skrev:Nej, det er ikke det jeg leder efter. Mit problem når jeg gør sådan er at jeg stadig ikke har middelværdierne samlet. Jeg vil gerne have dem lige under hinanden, så jeg kan lave en tabel.
Du bestemmer helt selv, hvor middelværdierne skal præsenteres. Evt. må du skrive koden i et andet felt eller lade resultaterne blive i de nuværende felter og så lade dem kopiere til andre felter, hvorefter du kan bruge dem til en graf/tabel/whatever.
... that is, ved at skrive =SUM(feltet) i den række, hvor tallene skal præsenteres, også lave en ny opstilling.
Jeg har svært ved at forklare det bedre, når jeg ikke har det foran mig. Hvis dine data godt kan tåle at se dagens lys, så kan jeg godt give det mit bedste skud live.
:)
Jeg har svært ved at forklare det bedre, når jeg ikke har det foran mig. Hvis dine data godt kan tåle at se dagens lys, så kan jeg godt give det mit bedste skud live.
:)
Det er noget i stil med
Så skal den bare konverteres til dansk
Indirect laver en streng om til en celle referance, og row henter række nummeret ud
Edit:
dvs. ved row
1 : AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(1-1))+1): INDIRECT("B"&4*1)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*0)+1): INDIRECT("B"&4)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&1): INDIRECT("B"&4)) = AVERAGE(B1:B4)
2: AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(2-1))+1): INDIRECT("B"&4*2)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*1)+1): INDIRECT("B"&8))
= AVERAGE(INDIRECT("B"&5): INDIRECT("B"&8)) = AVERAGE(B5:B8)
3: AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(3-1))+1): INDIRECT("B"&4*3)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*2)+1): INDIRECT("B"&12))
= AVERAGE(INDIRECT("B"&9): INDIRECT("B"&12)) = AVERAGE(B9:B12)
etc.
=AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(ROW()-1))+1): INDIRECT("B"&4*ROW()))
Så skal den bare konverteres til dansk
Indirect laver en streng om til en celle referance, og row henter række nummeret ud
Edit:
dvs. ved row
1 : AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(1-1))+1): INDIRECT("B"&4*1)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*0)+1): INDIRECT("B"&4)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&1): INDIRECT("B"&4)) = AVERAGE(B1:B4)
2: AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(2-1))+1): INDIRECT("B"&4*2)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*1)+1): INDIRECT("B"&8))
= AVERAGE(INDIRECT("B"&5): INDIRECT("B"&8)) = AVERAGE(B5:B8)
3: AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*(3-1))+1): INDIRECT("B"&4*3)) = AVERAGE(INDIRECT("B"&(4*2)+1): INDIRECT("B"&12))
= AVERAGE(INDIRECT("B"&9): INDIRECT("B"&12)) = AVERAGE(B9:B12)
etc.
Det nemmeste vil jeg mener er at lave en pivot tabel over dine data.
Vælg dine 2 kolonner, lav en pivot table. Sørg for at værdien vises som et gennemsnit.
her er et eksempel http://peecee.dk/upload/view/215361
Dataene ligger på sheet 1.
Vælg dine 2 kolonner, lav en pivot table. Sørg for at værdien vises som et gennemsnit.
her er et eksempel http://peecee.dk/upload/view/215361
Dataene ligger på sheet 1.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.