mboost-dp1

Lidt om... 3D Effekter

Gå til bund
Gravatar #1 - knasknas
9. apr. 2001 11:30
Lidt om... 3D EffekterUps! Der er vist nogen fejl i den artikel. Bl.a. står der at hicolor er 65636 farver - det er kun 65536 farver. Desuden er det den grønne farvekanal der er 6 bits med, da det er den grønne kanal der er mest tydelig for øjet at skelne nuancer i. Ikke den blå. Rød: 5 bits Grøn: 6 bits Blå: 5 bits Og jo - de fleste grafikkort understøtter faktisk også 15-bit mode. Det er bare sjældent at man kan få lov til at vælge det i kontrolpanelet. Så står der at den ekstra byte i 32-bit farvemode kan bruges til bl.a. alpha channel (og den er go' nok), og også til gamma correction - det tror jeg til gengæld bestemt ikke passer. Gamma correction er noget man stiller for hele kortet - ikke for hver enkelt pixel. Så er der udregningen "1024*748*85*1.32 = 89275760,64 eller 89Mzh" - Hvor kommer faktor'en på 1.32 fra? Og skulle der ikke stå "MHz" i stedet for "Mzh"? Det ville også have været rart med nogle enheder på skalaerne i udregningerne. Ellers er det en fin artikel som afdækker nogle af alle de sære ord, der findes indenfor 3D grafik verdenen.
Gravatar #2 - Lucifer
21. jun. 2001 06:20
Feedback..Det er rart med noget feedback. tak :) 1. Det er self. en fejl at der står 65636 -> og skal som du skriver være 65536. 2. Jeg vil give dig ret i at de fleste (om ikke alle) bruger 6 bit i grøn - ikke kun fordi at nogle algoritmer tillader dig at beregne alle 3 farve-komponenter på een gang, på bekostning af en halvering af opløsningen i hver farvekomponent (bortset fra blå) - fordi alle værdi'er shiftes - men at øjet kan se flest nuancer i grøn ved jeg ikke rigtig om jeg vil gi dig ret i... meeen på den anden side... hvem her er læger, og bekymre sig egentlig om det ? 3. Mzh -> Mhz 4. Jeg trækker min påstand om gamma tilbage, efter at have læst lidt mere om dette (total syge) område. 5. Ved vertical retrace (der hvor strålen har nået bunden af skærmen, og er på ved til bare) starter strålen uden for det synlige område.. Denne faktor = 1.32. -- ok måske liiidt dårlig forklaret... men både ved retrace, og ved hver scanlinie, når strålen lidt uden for det synlige område, efter strålen er slukket, før den bliver trukket ned på næste linie, og tændt igen. Der er en formel som giver en faktor 1.32 oveni, som RAM-dac'en stadig skal igennem, Hvorfor det lige er 1.32 ved jeg ikke præcis... meen sådan står det skrevet i en tech-spec. MVH Daniel
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login