mboost-dp1
Hvilken Linux?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hejsa,
har tænkt mig at installere Linux igen (Dog på en ekstra hdd), men er lidt i tvivl om jeg skal vælge Fedora eller Ubuntu. Sidst jeg kørte Linux, var det med Ubuntu 6.06. Da jeg kørte Ubuntu, synes jeg det var ret lækkert, men blev lidt træt i længden af ikke at kunne køre spil ordenlige. Men nu er der jo kommet en ny version af Cedega, som kan køre DX9, kan jo bare skifte over på Vista hvis jeg skal game DX10 spil. Nogen som har gode/dårlige erfaringer med dem? (Spørger ikke om Cedega)
har tænkt mig at installere Linux igen (Dog på en ekstra hdd), men er lidt i tvivl om jeg skal vælge Fedora eller Ubuntu. Sidst jeg kørte Linux, var det med Ubuntu 6.06. Da jeg kørte Ubuntu, synes jeg det var ret lækkert, men blev lidt træt i længden af ikke at kunne køre spil ordenlige. Men nu er der jo kommet en ny version af Cedega, som kan køre DX9, kan jo bare skifte over på Vista hvis jeg skal game DX10 spil. Nogen som har gode/dårlige erfaringer med dem? (Spørger ikke om Cedega)
Hvis du skal bruge computer til "normal" desktop brug, så er det mit
indtryk at Ubuntu (i nyeste version) er en glimrende løsning.
Selv har jeg dog altid kørt Redhat. Men de senere år ikke Fedora
men Centos (RHEL clon), Men det er nok mest relevant hvis man
er lidt interesseret i server funktionalitet.
indtryk at Ubuntu (i nyeste version) er en glimrende løsning.
Selv har jeg dog altid kørt Redhat. Men de senere år ikke Fedora
men Centos (RHEL clon), Men det er nok mest relevant hvis man
er lidt interesseret i server funktionalitet.
Vil klart anbefale Ubuntu hvis du alligevel er nybegynder.
Der er en stor brugerskare og derfor har ubuntu mange fixes, som udbedrer problemer med diverse hardwaresammensætninger og lignende, hvilket kan være et problem i mindre brugte distributioner. Yderligere er der en stor brugerskare... Dvs. der er masser af support at hente og talrige guides og tutorials henvendt direkte til Ubuntu brugere.
Der er en stor brugerskare og derfor har ubuntu mange fixes, som udbedrer problemer med diverse hardwaresammensætninger og lignende, hvilket kan være et problem i mindre brugte distributioner. Yderligere er der en stor brugerskare... Dvs. der er masser af support at hente og talrige guides og tutorials henvendt direkte til Ubuntu brugere.
det evige spørgsmål... meget af det er næsten en religion i sig selv...
men linuxin.dk har en god guide så du selv kan bestemme hvad du vil have...
http://godtigang.linuxin.dk/
btw. jeg bruger OpenSuse og er meget glad for det, en god begynder disto. med masser af funktionalitet...
men linuxin.dk har en god guide så du selv kan bestemme hvad du vil have...
http://godtigang.linuxin.dk/
btw. jeg bruger OpenSuse og er meget glad for det, en god begynder disto. med masser af funktionalitet...
Som de andre vil jeg også gerne anbefale Ubuntu, fordi du ikke behøver at se skyggen af en terminal for at få det op at kører ( i hvertfald på computere med "normal" hardware, nemmere på stationære med wired netværksforbindelse, så har du med sikkerhed internet fra starten af og vil hurtigt få evt. opdateringer til kernen, og så kunne det være at nogen problemer løser sig selv). Udover Ubuntu, kunne du også vælge OpenSuse eller Linux Mint, som også er meget brugervenlige, til nybegyndere. (Mange nybegyndere går nemt i koma over at se en terminal, så der er grafiske installationer en stor hjælp, samt at der som standard er en grafisk brugerflade med).
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.