mboost-dp1

Hjælp til PHP

Gå til bund
Gravatar #1 - cjoey
19. dec. 2007 09:19
Jeg har brug for at lave en funktion der henviser www.mitdomæne.dk/første til en side og www.mitdomæne.dk/anden til en anden side i et cms.

F.eks. skal folk kunne skrive www.mit.dk/side og komme til index.php?i=1

Kan jeg gøre det uden at skulle oprette undermapper og viderestillinger manuelt?
Gravatar #2 - TullejR
19. dec. 2007 09:20
du skal bruge mod_rewrite, ikke php.
Gravatar #3 - mbw2001
19. dec. 2007 09:29
Hvis det er på en apache server skal du bruge mod_rewrite. Det kan ikke gøres i php alene. Du skal bede serveren om at henvise requests på www.mitdomæne.dk/første til dit script. hvis din server tillader det kan dette gøres i .htaccess filen.
Gravatar #4 - cjoey
19. dec. 2007 12:59
Super, tak for hjælpen!
Gravatar #5 - mbw2001
19. dec. 2007 13:09
Det var så lidt :D
Gravatar #6 - izym
23. dec. 2007 23:22
Det jeg normalt gør er f.eks.:
www.izym.dk/*
hvor * så bliver til "q". Inde i php laver jeg så bare en explode('/', $_GET['q']);.
Gravatar #7 - amokk
24. dec. 2007 04:59
når du laver dine sider med indhold, går jeg ud fra de bliver gemt i en database. når du gemmer dem med et tal som ID, så gem dem også med et unikt nøgleord.

så tilpasser du dit php script sådan at det viser det rigtige indhold med

siden med ID=1 har så keywordet blablabla

så laver du en apache rewrite regel som siger at
/page/([^/])/ skal rewrites til /script.php?keyword=$1

ovenstående er ikke komplet kode men burde give dig en ide
Gravatar #8 - cjoey
26. dec. 2007 14:22
Har lavet noget lignende, fandt http://www.workingwith.me.uk/articles/scripting/mo... der er ret god.

Btw. sikke nogle gode svar man får her, hvad med en newz.dk-wiki med al mulig viden for nørder :-D
Gravatar #9 - Chucara
26. dec. 2007 21:24
Hvis det er begrænset antal, du skal bruge, kan du også lave en mappe i dit rodbibliotek, der hedder "første", og så lave en index.html, der indeholder en simpel redirect. Dette virker på alle servere. Men idet du højst sandsynligt er hostet på en apache server alligevel, så er ovenstående løsning ganske udemærket.
Gravatar #10 - Galdar1
3. jan. 2008 22:22
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login