mboost-dp1

delphi og c++

Gå til bund
Gravatar #1 - FatCat
25. okt. 2002 15:32
hejsa!

jeg er total newbe til programmering, men kunne godt tænke mig at lære c++

har i nogen ideer til hvor jeg kan starte? evt links til nogle gode sider?
Gravatar #2 - nihil
25. okt. 2002 15:40
lige først: Delphi og c++ har intet med hinanden at gøre :)

Jeg vil anbefale dig denne compiler (jeg antager at du bruger windows)
http://www.bloodshed.net (under c++)
Samme side har en masse gode rescourser til at lære c++, både guider og også links til andre sider.
Gravatar #3 - FatCat
25. okt. 2002 16:01
hvad bruger man så delphi til?
Gravatar #4 - FatCat
25. okt. 2002 16:03
skal jeg bruge den her som compiler?

http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html
Gravatar #5 - Simm
25. okt. 2002 18:46
Delphi er et andet programmeringssprog, som bygger på Pascal. Man kan kalde Delphi for et objekt-orienteret Windows-baseret Pascal. (indviklet ja, men jeg kan squtte finde en bedre måde at forklare det på)

Delphi er nemmere end C/C++ bl.a. fordi Delphi selv styrer bl.a. pointers og hukommelsesallokering. Det gør C/C++ ikke. Men C/C++ er langt hurtigere, hvis man skriver ens kode korrekt.

og, ja...det er det rigtige link
Gravatar #6 - izmkr
25. okt. 2002 20:47
Delphi-> Object Pascal, hvis jeg husker korrekt...?
Gravatar #7 - FatCat
25. okt. 2002 21:18
er det så smartere at starte med delphi? jeg har kigget lidt på c++ nu.... synes det er lidt kompliceret! men man ska kravle før man kan gå....!
Gravatar #8 - Simm
25. okt. 2002 21:35
Det er lidt svært at svare på - specielt fordi jeg er lidt biased, programmerer nemlig mest i C++/C#. Jeg er ikke så vant til Delphi. Men jeg ved at de to sprog kan levere det samme produkt i sidste ende.

Hvis du vil hurtigt igang med at programmere, så er Delphi klart nemmere at gå til. Men hvis du overvejer at programmere professionelt, så ville jeg nok vælge C++ - der sker en masse på det område, bl.a. med introduktionen af Microsofts .Net-framework, hvor jeg synes at Borland, som står bag Delphi, står lidt i stampe. Men oki .Net er ret nyt.

Jeg ville i hvertfald hoppe på C++, men så skal man også acceptere at der vil gå et par måneder før du måske skriver dit første store program. Men al begyndelse er jo svær! :)
Gravatar #9 - cas2
26. okt. 2002 01:00
Jeg startede selv med Delphi, og er begyndt at gå over i Java. Hvis man gerne vil have styr på nogle grundlæggende principper, på en ukompliceret måde, er det nemt at lave nogle fancy appz i Delphi. Og man lærer også meget af det, men som tidligere sagt i tråden er det heller ikke den hurtigste application man kan forestille sig. Hvis pointen er at du bare vil lave et (mindre) program i en fart, er Delphi fabelagtigt.
Gravatar #10 - Skum
26. okt. 2002 04:13
Jeg startede selv for 2 måneder siden på C++ med absolut ingen tidligere erfaring (andet end MEGET ULTRA grundlæggende Basic på C64'eren)
Jeg går ud fra bogen "Absolute C++" af Walter Savitch... Kanon god bog... Jeg kan også klart anbefale DEV-C++ (www.bloodshed.net) til at programmere i, selvom der med førnævnte bog kommer en student version af Visual Studio 6.0 med... DEV er dog langt flottere og lettere at bruge (og hurtigere) end VS såeh....
Hvis man vil endnu hurtigere igang, uden at skulle betale de 500kr for bogen, kan der også købes et af de der små hæfter fra IDG (eller noget i den retning) omkring C++. Denne er også rimeligt god, selvom pengene er givet MEGET godt ud hvis man vælger "Absolute C++" bogen... Der findes sikkert også mange andre bøger, men jeg kan som C++ n00b godt anbefale denne...

Bogen kan bla. rekvireres på www.saxo.dk
Et prøvekapitel kan downloades her, så du kan se hvordan opbygningen er: www.aw.com/info/savitch/absolute/SavitchCh8.pdf
Gravatar #11 - FatCat
26. okt. 2002 11:34
jeg tror jeg vil fortsætte med c++! delphi lægger jeg på hylden...

håber at der ligger en absolute c++ til mig under juletræet når den tid kommer...

men tak for hjælpen! det er sq rart at der er nogen der vil svare på ens newbe spørgsmål! :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login