mboost-dp1

Upgrade af computer

Gå til bund
Gravatar #1 - izym
24. nov. 2007 20:44
Hej
Går og overvejer lidt om jeg skulle upgrade min computer, mest pga. spil som Crysis. Atm er det kun en ide, og det skal ikke være nogen stor upgrade. Mit nuværende er:

- Motherboard: ASUS P5N-E SLI
- Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.40Ghz
- Inno3d 8800GTS 640MB
- 4GB Ram (Kan ikke lige huske mere om dem, men en upgrade af dem er ikke ligefrem needet, da 32Bit ikke kan klare mere end 3,5GB, og gider ikke køre 64Bit)

Regner ikke med at mere info er needet. Har kigget lidt på det der SLI, dog lidt irriterende at 8800GT er så billig i forhold til 8800GTS. :< Skal CPUen upgraderes skal det vel være til en Quad Core. Begge har jeg ingen ide om hvor god ydelse giver. Så ja, derfor spørger jeg: Hvilken ville give det bedste boost? CPUen er jo billigst. (Bliver højst en af de ting)
Gravatar #2 - Dreadnought
24. nov. 2007 20:51
Det er ikke ret mange spil som understøtter SLI til fulde, så det er spild af penge. Det er heller ikke ret mange spil som understøtter multithreading, så dual-core med så mange GHz som du har råd til.
Gravatar #3 - izym
24. nov. 2007 21:07
Hm, okey. Vil jeg kigge lidt nærmere på, tak for et hurtigt svar. :>
Gravatar #4 - izym
24. nov. 2007 21:11
Har kigget lidt nærmere på tingene og fundet en Core 2 Duo på 3Ghz (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390530). Hvor stor et boost ville sådan en give? Og er det overhovedet pengene værd?
Gravatar #5 - izym
24. nov. 2007 21:12
Nå, mit link blev lige crashede. Her kommer det så igen http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390...

Og foresten, gief edit så man ikke behøver at spamme en tråd sådan! :<
Gravatar #6 - vandfarve
24. nov. 2007 21:40
#Izaria

En quad-core (Q6600 eller en AMD Phenom, hvis du lyster) vil bestemt ikke skade i din fremtidige computer, da bl.a. Crysis understøtter denne funktion. Dog er jeg varm fortaler for Intels E6850, og i andre tråde har jeg brugt flere indlæg på at argumentere for, at dual-coren er bedre - men i dit tilfælde vil du ikke mærke den store forskel. Dog vil jeg påpege, et E6850'eren bruger 30/40 watt (afhængig af stepping) mindre end Q6600'eren, hvorfor jeg varmt anbefale den førstnævnte. Derudover kører den ved 25% clock og har en FSB, som cirka også er 25% højere.

Hvis det er muligt at få fingrene i i 8800GT, så gør det. Den nuværende version af GTS er den ældre version af chippen, så GT'en sparker numse. Tjek selv Toms Hardware.
Gravatar #7 - vandfarve
24. nov. 2007 21:57
#Izuria

Hov, jeg er vist stadig lidt bagstiv. Jeg fik slet ikke besvaret dit spørgsmål. De komponenter, som du opremsede, er åbenbart nogle, som du ejer - og ikke dele som du ville købe. Mindre fejl..

Behold din setup, som det er nu. En Q6600'er eller E6850'er vil klare det bedre end din nuværende CPU, men siden de begge koster i omegnen af 1800 kroner, og du max vil kunne få 800-1000 kroner for din "gamle" CPU, så er det heller ikke dette værd. 8800GT'eren er også et rigtig godt kort, men det er i restordre i stort set alle butikker. Hvis du er smart, dog, så kan du næsten sælge dit GTS-kort til nyprisen for et GT-kort, men så kræver det altså, at du smider det til salg på qxl.dk eller dba.dk, hvor du kan få en langt højere pris - men du skal være hurtig! Tricket virker kun så længe, at GT er i restordre.

Konklusionen er således, at du skal finde en god (læs: dum) aftager af enten CPU eller GPU, før det kan betale sig. Mit råd er i stedet, at du bare gemmer pengene til næste gang. Hvis du vil gå i flueknepper-mode, så kan du smutte ind på 3Dmarks hjemmeside eller tweak.dk og tjekke, hvor højt folk scorer henholdvis disse setups:

1) Q6600 og GTS (Dit nuværende system)
2) E6600 og GTS
3) E6850 og GTS
4) E6850 og GT (Hvis resultatet findes...)
5) E6600 og GT (Hvis det findes...)

Giv gerne lyd fra dig, når du har besluttet dig. Et er teori, noget andet er empiri, så skriv lige i tråden, når du har købt og testet det nye HW.
Gravatar #8 - Xill
24. nov. 2007 23:43
du burde kunne OC din CPU op på 3 GHz

men du bør holde dig fra at købe noget da du ikke kan få noget af betydning ud af det .. SLI virker fx ikke samen med Crysis atm .. og du vil formentlig ikke blive CPU begranset af nogen spil før at du en gang i fremtiden vælger at opgradere grafikkort.

så du må som alle os andre blot vente på at der kommer et bedre grafikkort på markedet ^^
Gravatar #9 - vandfarve
25. nov. 2007 10:51
Jeg vil give Xill ret. Du kan nemt få din E6600 op på 3 GHz, så hvis du har mod på det, så er det nok bedste bud. Invester dog først i en ordentlig køler... Tag en Scythe Ninja til små 350 kroner, og så er du godt kørende.

Derudover kan jeg også anbefale Ntune, der er Nvidias egen overclocknings-software, og som gør det hele for dig.
Gravatar #10 - izym
25. nov. 2007 21:22
Så min E6600 vil godt kunne klare at blive overclocked til 3Ghz hvis jeg køber den der køler? Lyder jo nice, så behøver jeg jo ikke at punge ud! :D

Men er ret usikker ved det med at overclocke :/ Og der er desværre en stor stopper for det, min far, som sikkert ikke vil lade mig gøre det. :p Nogen ideer til at overbevise ham?
Gravatar #11 - morgenkaffe
25. nov. 2007 21:35
Hvordan yder spillet på din computer ?
Gravatar #12 - izym
25. nov. 2007 21:36
For at Crysis skal køre flydende, skal alle settings ca. være på medium. Kunne godt tænke mig at få den op på high, ved dog ikke hvor stor en upgrade det ville kræve.
Gravatar #13 - terracide
25. nov. 2007 22:15
2 råd:

1) Hold dig til Intel chipset til Intel CPU's...de laver mest stabile og bedste chipset til Intel CPU'er...uden sammenligning.

2) Byt din 8800GTS 640 ud med et 8800GT 512, du vil fortryde det bagefter hvis du ikke gør.
Gravatar #14 - izym
27. nov. 2007 15:16
Tak for alle rådene :> Atm er planen at købe det 8800GT og muligvis se på det med overclocking.

Men må jo håbe at jeg kan finde en køber, hvad vil i anbefale jeg skal sætte prisen til?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login