mboost-dp1

SATA RAID

Gå til bund
Gravatar #1 - FireBlade
25. feb. 2004 21:46
Hej jeg skal til at have en SATA Raid controler da mit MB (ABIT IT MAX 1.0) ikke har det. Men jeg ved ikke hvilket mærke det skal være og hvilken opsætning man skal køre med (RAID 0-1 5 10).
Der skal helst være CRC chek inbygget og klare mere end 2 diske... Det skal mest bruges til film redigering og system disk. HDD jeg har tænkt mig at købe er enten WD RAPTOR 36 eller 76. Senere er det menigen at der også skal kobles Nogle store men langsomere diske på :-)
Gravatar #2 - Bubel
26. feb. 2004 14:50
Det kommer meget an på dit behov.
Hvis du vil have en hurtig disk skal du køre raid 0 - Striped, her bliver data fordelt hen over 2 eller flere diske.

Hvis du gerne vil have datasikkerhed og har råd til det, så er det raid 1 - mirroring, her bliver data spejet på 2 diske, så hvis den ene går ned kan du fortsætte på den anden og skaffe dig en ny disk så du har datasikkerhed igen.

Raid 10 er en kombination af de to og kræven min. 4 diske, striped over 2 og spejlet over på 2 andre diske der også er striped.
Her har du både datasikkerhed og hastighed.

Raid 5 kræver 3 diske og her bliver data striped hen over de 3 diske plus der bliver gemt checksumdata.
Hvis en af diskene ryger kan systemet køre videre fordi det kan gendanne de data der ligger på den defekte disk ud fra de data der ligger på de 2 andre.
Her har du igen datasikkerhed og hastighed, men også skalering. Det er nemlig muligt at udvide et raid 5 med flere diske, alt afhængigt af din raidcontroller.
Men husk diskene skal helst være samme størrelse, hvis dine diske i raidet f.eks. er 40 Gb og du udvider raid 5 med en 120 Gb disk, så kan den kun udnytte 40 Gb.

Hvis du vil vide lidt mere om teknikken er her et glimrende link
Gravatar #3 - FireBlade
26. feb. 2004 21:18
Ok.. men jeg er meget i tvivl med hvilket kort jeg skal ud og investere i det skal være kvali men jeg ved ikke hvilke mærker der findes. Det må gerene være cpu aflastende. der sidder godtnok en High-Point raid controler på mit MB der kan bruge op til 8 diske men kun ata133...
Gravatar #4 - Bubel
27. feb. 2004 06:52
Forskellen mellem sata og ata133 er ikke mærkbart stor.
Hvis du kan nøjes med raid 0 eller 1, så behøver du ikke noget ekstra raid-kort.

Hvis du vil køre raid 5, er 3ware 8506 serien en god controller, men her skal du op med pengepungen.
4 diske - 3945,-
8 diske - 6095,-
12 diske - 8695,-

Adaptec leverer også nogle raid controllere der kan køre raid 5 2410 serien.
4 diske - 3124,-

Og endelig er der promise fasttrax s150 sx4
4 diske - 1599,-

kig på www.edbpriser.dk under io-kort for mere info
Gravatar #5 - Chucara
11. mar. 2004 16:57
Må jeg meget kraftigt fraråde ikke at lagre vigtige data på et RAID0 array.. Husk på at hvis den ene disk skulle gå død har du meget lille til ingen mulighed for at genskabe dine data.

RAID0 kan bedst betale sig ved få drev. RAID5 hvis du har flere (du mister kun pladsen fra én disk (paritets disken)), hvorimod du ved RAID1 mister halvdelen, men er ret sikker på aldrig at miste data.

Hvis du køber 2 WD 36 vil jeg nok stadig anbefale RAID0, hvor du lagrer alt det vigtige på et andet drev. Så skulle der i hvert fald være godt med fart på.
Du vil senere tilføje et større og langsommere drev? Forhåbentlig ikke i RAID arrayet?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login