mboost-dp1

raid 5 - Stripe Size, Sector Size og allocation unit

Gå til bund
Gravatar #1 - Xill
14. dec. 2007 10:29
..er lige ved at rode lidt med noget raid 5, og nogen 1 TB HDD

personligt har jeg ikke meget forhold til hvad Stripe Size, Sector Size og allocation unit size det er.

jeg har naturligvis læst om store blokke er godt til store filer mm, men har også set folk snakke om at det er godt at have samme størrelse på Stripe Block Size og NTFS Sector Size

på mit raid kort kan jeg naturligvis sætte Stripe Size og Sector Size, op. Men efter jeg har lavet drevet skal det formateret, hvorefter at der også skal sættes en størrelse på NTFS Sector Size

jeg kan vælge at sætte dem til følgene

Stripe Block Size 32, 64 eller 128 KB

Sector Size 512 B, 1, 2, 4 KB

NTFS Sector Size 4, 8, 16, 32, 64 KB

hvad vil give bedst ydelse til store filer omkring 1 GB, og naturligvis hvorfor.

jeg vil formentlig klare mig med den ydelse jeg kan få ud af det, lige meget hvad jeg vælger, men vil meget gerne have en forklaring, hvis der er nogen som sider med en.
Gravatar #2 - Happy-Cheese
17. dec. 2007 21:14
IKKE LIGEFREM NOGEN FORKLARING...

hvad er det de forskeliige size ting er og gør :D
Gravatar #3 - Xill
17. dec. 2007 22:17
hvis du gemmer en fil på en disk fylder den x byte, men for ikke at skulle have en liste over alle de byte, har man løst det ved at dele filer op i nogen "sector". Det betyder også at du altid vil miste lidt plads når du gemmer en fil på din disk, da størelsen af filen formentlig ikke lige rammer noget som går op med størelse på dine sectors
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login