mboost-dp1
Objektive erfaringer med P4
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er AMD mand...
Men nu kunne jeg godt tænke mig at høre jer der har en P4, hvad at høre jeres erfaringer.
Grunden er at jeg arbejder i butik, og kan INTET fortælle om P4, da jeg ikke har prøvet en.
Vil derfor hverken råde eller fraråde folk at købe en, før jeg har hørt folk der har en... ;o)
Men kun relevante og sobre indlæg, resten gider jeg ikke at læse... ;o)
Så derfor glem ord som varme, toms, diode, strøm, ect
Ingen AMD vs. Intel i denne tråd tak... :o)
Men nu kunne jeg godt tænke mig at høre jer der har en P4, hvad at høre jeres erfaringer.
Grunden er at jeg arbejder i butik, og kan INTET fortælle om P4, da jeg ikke har prøvet en.
Vil derfor hverken råde eller fraråde folk at købe en, før jeg har hørt folk der har en... ;o)
Men kun relevante og sobre indlæg, resten gider jeg ikke at læse... ;o)
Så derfor glem ord som varme, toms, diode, strøm, ect
Ingen AMD vs. Intel i denne tråd tak... :o)
Jeg har for en af mine venner lige bygget en P4 med et Asus P4B bundkort i, og mit indtryk at systemet var meget positivt.
En af de ting ved systemet som jeg var meget positiv over var at alt bare kørte første gang, der var ikke de problemer som jeg tidlige har oplevet med thunderbird systemer (irq konflikter, og problemer med at nogle kort ikke kan sidde i bestemte pci sokler)
Og hvis man sammenligner priser på amd systemer og intel systemer så er prisforskellen ikke ret stor idag, så om man skal anbefale amd frem for intel er vel sådanset mere et spørgsmål om religion end om hvad der er bedst.
//HMN
En af de ting ved systemet som jeg var meget positiv over var at alt bare kørte første gang, der var ikke de problemer som jeg tidlige har oplevet med thunderbird systemer (irq konflikter, og problemer med at nogle kort ikke kan sidde i bestemte pci sokler)
Og hvis man sammenligner priser på amd systemer og intel systemer så er prisforskellen ikke ret stor idag, så om man skal anbefale amd frem for intel er vel sådanset mere et spørgsmål om religion end om hvad der er bedst.
//HMN
Det er mit største kritik punkt ved via... ;o)
Sjovt nok ikke et problem på boards med AMD chipsæt...
Men nok om det...
Jeg arbejder i en butik, og vil derfor gerne have OBJEKTIV feedback om P4, for jeg har ikke prøvet en og kan af samme årsag hverken råde eller fraråde folk den... :o/
Håber jeg kan lokke en masse sobre, velargumenterede og objektive erfaringer ud af folk herinde... :o)
Ikraft af mit arbejde skal jeg jo netop være saglig... ;o)
Sjovt nok ikke et problem på boards med AMD chipsæt...
Men nok om det...
Jeg arbejder i en butik, og vil derfor gerne have OBJEKTIV feedback om P4, for jeg har ikke prøvet en og kan af samme årsag hverken råde eller fraråde folk den... :o/
Håber jeg kan lokke en masse sobre, velargumenterede og objektive erfaringer ud af folk herinde... :o)
Ikraft af mit arbejde skal jeg jo netop være saglig... ;o)
Objektiviteten bliver svær at komme uden om for som tidligere skrevet er det i dag mere en "religion" om man har det ene kontra det andet system. Den store forskel på en ThunderBird og en P4 er nok varmen og dermed køleren. Processoren kan holde til store temperaturer, men kræver også en god køling. En god køling betyder at der skal sidde en kraftigere køler på maskinen. Disse kølere larmer generelt set mere end de kølere til Intels computere. Jeg ved skam godt at der kan købes mere lydløse kølere til AMD-systemer, men f.eks. silverado-køleren kræver afmontering af køleren ved flytning. Ellers kan man brække processor-kernen og måske bundkortet. Om de nye XP-processorer kan klare sig med mindre kraftig køling tør jeg ikke sige noget om, da jeg aldrig har haft en sådan.
På arbejdspladser vil man nødig have blæst en konstant lyd på over 30dB ud i lokalet, det bliver simpelthen for irriterende at høre på, derfor vil jeg helt sikkert anbefale en P4 til arbejdspladser.
I hjemmet vil jeg nok anbefale en AMD-maskine. Den er lidt billigere i forhold til en Intel og her kan de fleste leve med "larmen".
Endvidere understøtter AMD ikke SSE2 teknologi. Arbejder man meget med de få, men helt nye SSE2 optimerede programmer vil en P4 næsten altid løbe fra en AMD-maskine. Men til almindelig brug, kontor-programmer, lidt spil til familiebørnene osv. vil jeg albefale en AMD da den generelt set her er hurtigere.
Resten vil jeg mene er en smagssag, en religion eller hvad man nu har lyst til at kalde det. Det er et meget svært spørgsmål at besvare sådan uden lige.
For lige at svare på ovenstående...
Athlon XP har SSE funktioner så vidt jeg ved, SSE2 ved jeg ikke noget om..
Vedr. varme... Ja det er et sted hvor man med en AMD skal kigge sig for, for ydelse er ikke nødvendigvis = mest støjende.. ;o)
Objektiviteten er vigtig for mig da jeg arbejder i butik, og objektivitet er mit arbejde... ;o)
Det jeg er ude efter er erfaringer med hensyn til ydelse, hvad man skal bruge samtidigt, Ting man bør vide, Tips og trick og sådan noget...
Kan derfor ikke bruge kommentare som... "Intel stinker fordi de er dyre" eller "AMD burde lave kogeplader til komfure"
Tilsvining af nogen af dem er spild af god båndbredde, for dem gider jeg hverken læse eller svare på i denne tråd... ;o)
Athlon XP har SSE funktioner så vidt jeg ved, SSE2 ved jeg ikke noget om..
Vedr. varme... Ja det er et sted hvor man med en AMD skal kigge sig for, for ydelse er ikke nødvendigvis = mest støjende.. ;o)
Objektiviteten er vigtig for mig da jeg arbejder i butik, og objektivitet er mit arbejde... ;o)
Det jeg er ude efter er erfaringer med hensyn til ydelse, hvad man skal bruge samtidigt, Ting man bør vide, Tips og trick og sådan noget...
Kan derfor ikke bruge kommentare som... "Intel stinker fordi de er dyre" eller "AMD burde lave kogeplader til komfure"
Tilsvining af nogen af dem er spild af god båndbredde, for dem gider jeg hverken læse eller svare på i denne tråd... ;o)
Hej SkidRow.
Jeg forstår dig, man kan ikke sælge noget man ikke kan stå inde for, så derfor kommer jeg dig lidt til hjælp, jeg har nu haft min Pentium 4 1,6 Ghz (socket 478) i ca. 2 måneder, og jeg bliver gladere og gladere for den, jeg laver stort set alt på den maskine (3D studio max, photoshop, database, DivX encoding, gaming, surfing osv osv.) og der er så meget fart på at det er en hel fornøjelse, den har ikke været så meget som tæt på at være ustabil selvom at jeg har forsøgt med hård benchmark programmer og voldsomme renders i 3D studio, der er mange Amd folk der brokker sig over P4'eren, men hvis man læser efter er det hovedsaligt pga. prisen, jeg kan kun sige at hvis man vil have en virkelig lækker, hurtig og stabil Intel maskine så er P4'eren et virkelig godt valg, jeg har absolut kun den bedste erfaring om den, og jeg kan ikke sige noget negativt om den.
System:
Intel Pentium IIII 1600 Mhz (socket 478)
Asus P4B socket 478 Bundkort (understøtter SDram op til 3 GB)
2x Fujitsu siemens 40,1 Gb Ata 100 Fluid Harddiske
GeForce 2 Gts/Pro m. 64 Mb DDRram og tv.out
SBlive! 5.1 platinium
3Com etherlink 10/100 Mbit netkort
Noise control purple server kabinet med 2 papst blæsere
Jeg forstår dig, man kan ikke sælge noget man ikke kan stå inde for, så derfor kommer jeg dig lidt til hjælp, jeg har nu haft min Pentium 4 1,6 Ghz (socket 478) i ca. 2 måneder, og jeg bliver gladere og gladere for den, jeg laver stort set alt på den maskine (3D studio max, photoshop, database, DivX encoding, gaming, surfing osv osv.) og der er så meget fart på at det er en hel fornøjelse, den har ikke været så meget som tæt på at være ustabil selvom at jeg har forsøgt med hård benchmark programmer og voldsomme renders i 3D studio, der er mange Amd folk der brokker sig over P4'eren, men hvis man læser efter er det hovedsaligt pga. prisen, jeg kan kun sige at hvis man vil have en virkelig lækker, hurtig og stabil Intel maskine så er P4'eren et virkelig godt valg, jeg har absolut kun den bedste erfaring om den, og jeg kan ikke sige noget negativt om den.
System:
Intel Pentium IIII 1600 Mhz (socket 478)
Asus P4B socket 478 Bundkort (understøtter SDram op til 3 GB)
2x Fujitsu siemens 40,1 Gb Ata 100 Fluid Harddiske
GeForce 2 Gts/Pro m. 64 Mb DDRram og tv.out
SBlive! 5.1 platinium
3Com etherlink 10/100 Mbit netkort
Noise control purple server kabinet med 2 papst blæsere
Jeg har intet objektivt hør om den.
Har hørt om den fra to personer...
Den ene er totalt Intel fanatiker der hader AMD, så hans mening er fuldstændig ubrugelig... ;o)
Den anden er fuldstændig AMD fanatisk, og basere hans meninger om P4 på baggrund af prisen og sisoft sandra målinger det kan jeg heller ikke bruge til noget...
Det jeg vil høre er erfaringer baseret på det daglige (nørde) brug, dvs. Windows 2k/XP (De eneste brugbare versioner... ;o))
DIVX, Photoshop, 3D Studio Max, samt diverse andre sjove ting... :o))
Som det står nu ved jeg intet om den, men det syntes jeg selv at mit job egentlig kræver... ;o)
Derfor har jeg intet udtalt om den, hverken anbefalet eller frarådet den...
Stabilitet er jo også rart, men har nu personligt aldrig selv haft en ustabil maskine hvor det ikke var enten windows eller defekt hardware udover cpu'en der havde skylden... :o)
Min nuværende dual 450 P3 tilt'er ind i mellem, og det er nogle defekte ram jeg lige skal have taget mig sammen til at få byttet inden længe... ;o)
Jeg må sq også give dig... :o)~
Den maskine er nu stykket fornuftigt sammen... :o)
Du virker som en der ved hvad der duer... :o)
Det kunne være skægt om ikke der snart er en der bestiller en P4 jeg kan hygge mig med at samle... ;o)
Har hørt om den fra to personer...
Den ene er totalt Intel fanatiker der hader AMD, så hans mening er fuldstændig ubrugelig... ;o)
Den anden er fuldstændig AMD fanatisk, og basere hans meninger om P4 på baggrund af prisen og sisoft sandra målinger det kan jeg heller ikke bruge til noget...
Det jeg vil høre er erfaringer baseret på det daglige (nørde) brug, dvs. Windows 2k/XP (De eneste brugbare versioner... ;o))
DIVX, Photoshop, 3D Studio Max, samt diverse andre sjove ting... :o))
Som det står nu ved jeg intet om den, men det syntes jeg selv at mit job egentlig kræver... ;o)
Derfor har jeg intet udtalt om den, hverken anbefalet eller frarådet den...
Stabilitet er jo også rart, men har nu personligt aldrig selv haft en ustabil maskine hvor det ikke var enten windows eller defekt hardware udover cpu'en der havde skylden... :o)
Min nuværende dual 450 P3 tilt'er ind i mellem, og det er nogle defekte ram jeg lige skal have taget mig sammen til at få byttet inden længe... ;o)
Jeg må sq også give dig... :o)~
Den maskine er nu stykket fornuftigt sammen... :o)
Du virker som en der ved hvad der duer... :o)
Det kunne være skægt om ikke der snart er en der bestiller en P4 jeg kan hygge mig med at samle... ;o)
Well jeg har en objektiv holdning : Pentium 4 bør du anbefale til folk der ikke har meget forstand på computere.
Den er meget let at have med at gøre. Kompatibiliteten er som regel god og den er umulig at brænde af.
TomsHardwareGuide lavede engang en test hvor de fjerne kølerne fra forskellige CPU. Athlon'nerne døde - også Palomino.
P3 gik ned men overlede. P4 overlede også. Den klokkede sig ned og softwaren crashede ikke engang. Da de satte køleren på igen clokkede den sig op igen og kørte videre med almindelig hastighed.
Min subjektive holdning er at jeg er glad for min P4, men pga. dens pris har jeg anbefalet de fleste af mine venner at købe AMD.
Den er meget let at have med at gøre. Kompatibiliteten er som regel god og den er umulig at brænde af.
TomsHardwareGuide lavede engang en test hvor de fjerne kølerne fra forskellige CPU. Athlon'nerne døde - også Palomino.
P3 gik ned men overlede. P4 overlede også. Den klokkede sig ned og softwaren crashede ikke engang. Da de satte køleren på igen clokkede den sig op igen og kørte videre med almindelig hastighed.
Min subjektive holdning er at jeg er glad for min P4, men pga. dens pris har jeg anbefalet de fleste af mine venner at købe AMD.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.