mboost-dp1

Logitech Harmony - mulighed for tweaks?

Gå til bund
Gravatar #1 - Wassini
26. jul. 2007 15:48
Jeg har den tidligere version af denne fjernbetjening (525) og har lige købt 895'eren som erstatning. Jeg må sige, at konceptet er genialt - og det er meget let at "programmere" dem.

Opsætningen foregår på Logitechs hjemmeside med en bruger profil. Dette betyder at jeg aldrig mister min opsætning og at den kan overføres direkte til en anden fjernbetjening. Smart!

Der er dog lige et par ting, der kunne forbedres:

OPSÆTNING AF AKTIVITETER
Opsætningen er lavet som guides, hvor man svarer på spørgsmål og trykker næste. Dette er smart for den uerfarne bruger, men efter et par timer, hvor man som "nørd" bliver stadig mere avanceret er det en MEGET langsommelig process. Hvis man f.eks. skal ændre en aktivitet, så TVet skifter til en anden kanal kræver det minimum 11 klik med musen - hvis man vel og mærke får valgt rigtigt første gang. Det er heller ikke muligt direkte af ændre en handling, men man skal slette den og oprette den igen.
For så at komme tilbage til sin aktivitetsoversigt skal man igen igennem en hel guide der kræver 4 klik diverse "gem" og "udført" knapper. Der er igen "genveje" til noget som helst.
Flere gange er jeg kommet igennem menuerne forkert, fordi guiden har forskellige billeder for det sammen alt efter hvor du kommer fra og det ikke er muligt at hoppe rundt i opsætningen med f.eks. nogle tabs i toppen som man er vant til fra Windows og Mac miljøet.
Alt dette gør, at det godt kan tage en time at opsætte og teste en lidt mere avanceret aktivitet - og det meste af tiden går med at trykke på "Næste" knapper, samt at overføre sine ændringer til fjernbetjeningen.

OPSÆTNING AF ENHEDER
Fjernbetjeningen er aktivitetsstyret - hvilket er godt 99% af tiden, men engang i mellem kunne det være rart at kunne programmere nogle små macros til de enkelte enheder, der så vises i displayet sammen med de andre funktioner. Jeg har f.eks. en lysdæmper som har 4 knapper på den originale fjernbetjening (tænd, sluk, skru op og dæmp). Nu kunne jeg godt tænke mig at lave en ekstra "knap", der hed "Dæmpet". Denne skulle så sende kommandorækken "Tænd" + 6 x dæmp.
Det samme kunne gøres for f.eks. TVet hvis man skulle have en hurtig måde at skifter til en bestemt side på tekst TV, mens man så en DVD.
Dette kunne godt laves som en aktivitet, men så ville den automatisk slukke for f.eks. harddiskoptageren, når jeg valgte denne aktivitet (som standard slukkes automatisk alle andre apparater, der ikke indgår i en aktivitet).

TIDSSTYRING
En SUPER smart feature kunne være at den kunne programmeres til at tænde en aktivitet på bestemte tidspunkter. Derved slap jeg for at skulle opsætte både din satellitbox + harddiskoptager hver gang. Eller den kunne tænde lyset på bestemte tidspunkter når man var på ferie.

SKIN
Som en lille sidste ting, kunne det være sjovt, hvis man kunne ændre billederne på knapperne - altså ændre Skin på den :-)

Ovenstående er ikke en kritik af harmony fjernebetjeningerne - men nogle ideer til forbedring.

Jeg har søgt på nettet for at se om der findes nogle hacks eller tweaks til dem, men uden held...

Kender du nogle steder på nettet, hvor det er muligt at komme lidt "bag om" programmeringen???

Med venlig hilsen

Lars Bo Wassini
Gravatar #2 - duck-1
28. jul. 2007 04:56
det med skins kan man vidst godt, men kun til deres forudbestemte. Men er ikke helt sikker. det kan sq godt være man kunne lave sine egne bmp og bruge dem. det er et stykke tid siden jeg har leget med den.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login