mboost-dp1

Harddisk problem

Gå til bund
Gravatar #1 - Gorm_S
17. aug. 2006 15:05
Her til eftermiddag hvor jeg ville tænde min computer sagde den pludselig:
NTLDR not found
Press ctrl+alt+delete to restart.

Så det gik op for mig at den ikke kunne finde harddisken med Windows på. Slukkede og tjekkede alle stik. Startede op igen, tjekkede i boot rækkefølgen i bios om harddisken nu kunne findes, og det kunne den så godt (de andre to muligheder er mit dvd-drev og floppy). Kom ind i win, men til min store skræk fandt jeg ud af, at mit d-drev (anden harddisk), ikke var til stede (og dokumenter, musik og billeder-mapperne i startmenuen var der heller ikke, da de filer ligger på d-drevet). Slukkede igen, og tjekkede alle stik igen, men nu er følgende gået op for mig (tror jeg); når jeg har begge harddiske tilsluttet på samme tid før boot, så vælger den at "glemme" alt om c-drevet (med win), og prøve at boote på d-drevet, som så selvfølgelig ikke lykkes. Hvis jeg tager stikkene til d-drevet ud inden boot, så virker boot fint, og kommer ind i Windows.

Begge er Maxtor harddiske. Og det har ALTID virket - fatter det virkelig ikke.
Gravatar #2 - Gorm_S
17. aug. 2006 15:06
Og det skal siges, at når jeg booter med begge harddiske, så bliver kun den ene vist i boot-rækkefølgen i bios, og det er d-drevet.
Gravatar #3 - BurningShadow
17. aug. 2006 15:33
[edit]
Bare glem det, jeg overså noget vigtigt, i dit indlæg :)
[/edit]
Gravatar #4 - Gorm_S
17. aug. 2006 15:35
edit: ok, havde ellers lige skrevet en smøre ;)
Ved ikke lige hvad MBR er?
Gravatar #5 - stodderen
17. aug. 2006 15:48
Master Boot Record....et lille tip....hvis din MBR er fucked, så lad en xp cd sidde i, mens du booter op, men tryk IKKE på en tast for at boote fra cden, så springer den MBR over på harddisken, og fortsætter normal boot ;)
Gravatar #6 - mrmorris
17. aug. 2006 16:55
Boot up i fejlsikret tilstand med konsol, og køre kommandoen "fixmbr". Bemærk at dette genskriver din MBR, dvs. evt. loader software som Lilo/Grub bliver slettet.
Gravatar #7 - Gorm_S
17. aug. 2006 17:30
Tak for kommentarerne alle, men det viste sig simpelthen bare at være et spil der sad i dvd-drevet, der åbenbart forstyrrede opstarts-sekvensen (selvom jeg godt nok ikke har oplevet lignende før..). Måske var der også en fejlindstilling i bios der gjorde lidt, men kan ikke lige se hvorfor den skulle have været blevet ændet.
Husker at tage spil/cd'er ud næste gang der er probs :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login