mboost-dp1

Hammer - Opteron !?

Gå til bund
Gravatar #1 - Crazy
16. okt. 2002 12:31
Jeg er lidt lost i AMD's kommende processorer og jeg håber en eller anden vil hjælpe mig.

Jeg står og skal have opgraderet min computer og har set lidt på AMD markedet. Jeg er bare i tvivl om hvilke processorer man skal vente på. Hvilken AMD bliver den hurtigste og hvornår skulle de være på markedet?
Hvad er der på vej de næste par måneder?

På forhånd tak,
/Crazy
Gravatar #2 - AenimA
16. okt. 2002 12:50
Opteron processoren er en processor der er rettet til servermarkedet.. den skulle komme ud starten næste år.
Processoren er en .x86/64 bit processor, der er lavet så den kan køre både 32 bit (som de nuværende programmer for mestendels er) og 64 bit programmer, som man forventer bliver standarden senere. Microsoft arbejder på en ny 64 bit udgave af windows, der skulle være parat snart.

Men til almindelig desktopbrug, laver AMD en udgave af Opteron, der beholder det gamle Athlon navn, men som stadig er en 32/64 bit processor. ...den er nok værd at vente på, og forventes ude næste år. (tjek evt. AMDs roadmap på www.amd.com )

Hvis du ikke kan vente, så kommer der en ny processor snart, der går under navnet Barton, og som er en videreudvikling af Thoroughbred processoren.
Thoroughbred processorer skulle stoppe ved XP 2800-3000+ hastigheden, og deres XP2800+ model skulle være ude her i november måned - om alt går vel.
Gravatar #3 - AenimA
16. okt. 2002 12:55
Forskellen mellem Opteron og den nye 64 bit version af Athlonen skulle primært være cachen, der på Opteron versionen skulle på 1-2 MB, hvis jeg ikke tager fejl, hvor desktopversionen skulle have 512 Kb.

Det skulle ikke betyde det helt store ved almindelig brug (kontorprogrammer og spil), så det afhænger kraftigt af havd du skal bruge computeren til.

Hvis du har tid til at vente, så vil jeg anbefale dig til at vente til AMD er parat med deres Athlon Clawhammer her næste år, da ydelsen på den nye processor - selv i 32 bit programmer - skulle lægge 25 % over deres nuværende processor, vel og mærke pr. Mhz.
Gravatar #4 - Crazy
16. okt. 2002 12:56
Tak for det hurtige svar, har lige et mere.
Hvornår skulle Barton processoren være ude og hvor hurtig bliver de første modeller?

/Crazy
Gravatar #5 - AenimA
16. okt. 2002 12:59
Det skyldes først og fremmest deres nye hukommelsessystem, der betyder, at man har lagt hukommelsescontrolleren ind i selve chippen... modsat nu, hvor hukommelsen bliver styret fra northbridgen på bundkortet - og det giver en lille forsinkelse.

AMD udtaler selv, at de mener at af de 25 % procents hastighedsforbedringer de har lavet på clawhammeren, der er de 20% relateret til deres integrerede hukommelsescontroller, og de 5% kommer fra optimeringer af selve chippen (bedre kommunikationsveje) - kort sagt er der en masse grunde til at vente på den nye processor.
Gravatar #6 - AenimA
16. okt. 2002 13:01
Ifølge AMDs roadmap kommer Barton'en i slutningen af dette år (et kvalificeret gæt - slutningen november/december) - men hvilken hastighed den kommer i, er svær at sige. Jeg har ikke kunne finde nogle konkrete bud - men mit gæt er omkring XP3000+ hastigheden.
Gravatar #7 - AenimA
16. okt. 2002 13:04
jeg fandt lige det her:

"Advanced Micro Devices (AMD) is expected to build business momentum further by introducing the Barton-core Athlon XP processor in October.Supporting a 333MHz FSB (front-side bus) and 512K cache memory, the 0.13-micron Barton-based Athlon XP offers specifications comparable to those of Intel’s new Pentium 4, AMD said. At present, the processor maker plans to launch two Barton-based products in the fourth quarter.According to AMD’s original roadmap, the Barton-core processors were positioned to target the low to medium-range market, accompanying the new-generation K8-core products. However, as the K8 processors will not hit the market until sometime later, AMD has seemed to try to maintain its momentum by strengthening specifications of its current K7 platform. Besides introducing the Barton core, the company earlier upgraded the FSB standard of its Athlon XP processors from 266MHz to 333MHz."

Kort sagt, der står ikke noget om hastigheden som sådan.. men det, at AMD har hævet FSB'en til 333 MHz kan betyde enb del for dens hastighed - positivt, vel at mærke.
Gravatar #8 - AenimA
16. okt. 2002 13:05
Men jeg tror ikke du skal forvente at Barton processoren når at komme på markedet her i October ..men måske næste måned.
Gravatar #9 - Crazy
16. okt. 2002 13:05
Det er sgu et svært valg... Jeg tror jeg venter lidt for det ville være ærgeligt at brænde flere tusinde kroner af på noget der bliver standart over et par måneder :)
Tak for hjælpen,
/Crazy
Gravatar #10 - AenimA
16. okt. 2002 13:22
Så lidt. Håber det var til hjælp.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login