mboost-dp1
Endnu lidt hjælp til ny PC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg kan se at det er sæson for at erhverve sig nye computer. Jeg har kikket lidt på de andre i nød og læst den gode og interessante artikel ”Computeropbygning Del 1”, men det har ikke rigtig fået afklaret min situation, (selvom "Hvilket motherboard?" kom tæt på) og jeg er stadigvæk usikker med hensyn til valg af bundkort og RAM. Indtil videre ser min liste således ud:
Kabinet: CoolerMaster Cosmos 1000
CPU: Intel Core 2 Duo E8500
Grafikkort: EVGA GeForce 8800 GT KO
Harddiske: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500GB
PSU: Corsair HX620
Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional
Med hensyn til bundkort og RAM har jeg følgende i sigte:
P35
ASUS P5K Pro
Gigabite GA P35 DS3R
MSI P35 Platinum
650i
ASUS P5N-E SLI
EVGA nForce 650i Ultra A1
XFX nForce 650i Ultra MCP
Har læst mig til at Intels P35 chipsættet skulle være bedre end Nvidias 650i, men da EVGA bundkort og grafikkort begge kører med Nvidia chip, tænker jeg at de måske spiller bedre sammen.
Cellchock 2 x 1 GB
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched
G.Skill DDR2 Series F2-6400CL4D-2GBHK
Jeg ved ikke om Cellchock er overkill, da jeg ikke er til overclocking (Jeg er dog blevet lidt forelsket i deres kølerløsning). Jeg holder mig mere til en stabil lydløs konstruktion, frem for at klemme hver en bit ud af en varme ovn. SLI er heller ikke noget jeg vil smide penge ud efter.
Derudover tænker jeg på om det bedre kan betale sig (nu hvor jeg alligevel skal investere i nyt) at købe et express 2.0 grafikkort og et bundkort der understøtter dette? Vil den investering kunne mærkes og i så fald, hvilke bundkort kan anbefales.
Hvis der er nogle der kan komme med gode for og imod kriterier, eller helt andre forslag til min liste, så ville jeg være meget taknemmelig.
Tillægsspørgsmål: Kan et XP operativsystem bruge mere end 2GB RAM? – kan Vista?
Og til sidst, jeg har et Hauppauge WinTV-PVR 250, men er efterhånden blevet meget utilfreds med kvaliteten. Hvilket TV kort har det bedste TV billede der kan købes for penge i dag?
På forhånd tak
Kabinet: CoolerMaster Cosmos 1000
CPU: Intel Core 2 Duo E8500
Grafikkort: EVGA GeForce 8800 GT KO
Harddiske: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500GB
PSU: Corsair HX620
Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional
Med hensyn til bundkort og RAM har jeg følgende i sigte:
P35
ASUS P5K Pro
Gigabite GA P35 DS3R
MSI P35 Platinum
650i
ASUS P5N-E SLI
EVGA nForce 650i Ultra A1
XFX nForce 650i Ultra MCP
Har læst mig til at Intels P35 chipsættet skulle være bedre end Nvidias 650i, men da EVGA bundkort og grafikkort begge kører med Nvidia chip, tænker jeg at de måske spiller bedre sammen.
Cellchock 2 x 1 GB
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched
G.Skill DDR2 Series F2-6400CL4D-2GBHK
Jeg ved ikke om Cellchock er overkill, da jeg ikke er til overclocking (Jeg er dog blevet lidt forelsket i deres kølerløsning). Jeg holder mig mere til en stabil lydløs konstruktion, frem for at klemme hver en bit ud af en varme ovn. SLI er heller ikke noget jeg vil smide penge ud efter.
Derudover tænker jeg på om det bedre kan betale sig (nu hvor jeg alligevel skal investere i nyt) at købe et express 2.0 grafikkort og et bundkort der understøtter dette? Vil den investering kunne mærkes og i så fald, hvilke bundkort kan anbefales.
Hvis der er nogle der kan komme med gode for og imod kriterier, eller helt andre forslag til min liste, så ville jeg være meget taknemmelig.
Og til sidst, jeg har et Hauppauge WinTV-PVR 250, men er efterhånden blevet meget utilfreds med kvaliteten. Hvilket TV kort har det bedste TV billede der kan købes for penge i dag?
På forhånd tak
XP 64 bit kan, og det kan normal XP også. Det hele hænger sammen med det bit de benytter, normal XP og vista er begge 32 bit, men Vista har PAE (Physical Address Extension), som gør at den kan bruge op til 4 GiB RAM (eller flere, jeg kan ikke lige huske hvor mange det er).
Når du så regner med 32 bit får du, måske som bekendt, 4 GiB. Dette er den totale hukommelse et Windows XP system kan understøtte - Dette inkluderer GFX kortets hukommelse, så med mindre du har 2+ GiB GFX hukommelse, som er svært uden SLI :-), så kan Windows XP fint bruge mere end 2 GiB hukommelse.
Vista kan selvfølgelig, pga. PAE benytte alle 4 GiB (64bit kan bruge langt flere), uanset GFX kortets størrelse (svjv.).
Selv kører jeg 64bit XP fordi jeg ikke som så mange andre insisterer på køber billige systemer som der ikke er drivere til - også er der ingen driver problemer og derved får du kun den øgede sikkerhed en 64-bit kernel giver. Bemærk ydermere at "programmer der ikke kan køre under 64bit" praktisk talt er en myte. Jeg har kunnet køre Master of Magic i Win XP 64bit, som er et gammelt DOS-spil. Jeg har også kunnet køre Beasts'n'Bumpkins (indtil den bane hvor man ikke kan spiller mere..), og div. andre gamle spil.
Vista er per definition ikke 64 bit, selvom der er mange der tror dette. Det betyder naturligvis ikke det store, men man skal op og have Vista 64bit hvis man skal over 4 GiB RAM - eller Win XP 64 bit.
Jeg har, som du har læst, et P5N-E SLI bundkort, og har ingen problemer haft med det. Hvorvidt det giver nogen ydelses forskel kan du også se i den tråd, du selv nævner; "hvilket motherboard?" - det giver ikke den store forskel iflg. Tom's Hardware guide (linket er i tråden).
Personligt ville jeg altså gå efter GA P35 DS3R kortet fremfor P5N-E SLI, da jeg har hørt mange gode ting om Gigabyte.
Af RAM ville jeg vælge CORSAIR, da (svjv) GEiL og Cellchock som du selv siger er OC-RAM, og det er der ingen grund til at bruge ekstra penge på når du alligevel ikke har tænkt dig at gøre det. : -)
Held og lykke!
Jeg takker for den meget grundige besvarrelse.
Jeg startede ud med EVGA nForce kortet, fordi jeg ved EVGA har et tæt samarbejde med Nvidia (de har lavet tegningerne over bundkortet) og mente derfor at det måske spillede bedre sammen med GeForce grafikkortene. Men efterhånden som jeg kikkede i bundkort junglen, dukkede der flere og flere gode kort op og jeg mistede overblikket.
På tomshardware fik jeg også lige læst, at der ikke er den store ydelses forskel mellem express og express 2.0 - så det bliver GA P35 DS3R og CORSAIR.
Jeg startede ud med EVGA nForce kortet, fordi jeg ved EVGA har et tæt samarbejde med Nvidia (de har lavet tegningerne over bundkortet) og mente derfor at det måske spillede bedre sammen med GeForce grafikkortene. Men efterhånden som jeg kikkede i bundkort junglen, dukkede der flere og flere gode kort op og jeg mistede overblikket.
På tomshardware fik jeg også lige læst, at der ikke er den store ydelses forskel mellem express og express 2.0 - så det bliver GA P35 DS3R og CORSAIR.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.