mboost-dp1

DVD formater?

Gå til bund
Gravatar #1 - slane
4. sep. 2005 18:00
Ey. :)

Efter at have bestilt en DVD-optager, er det blevet tid til at bestille nogen brændbare DVD-skiver, så købet af optageren ikke er helt forgæves... Men hvad er det lige man skal vælge?

Imidlertid er jeg faldet over følgende forskellige DVD formater: (Jeg ved ikke om formater er det rette ord?...)

DVD+R
DVD+R DL
DVD+RW
DVD-R
DVD-R (8cm)
DVD-RAM
DVD-RW
DVD-RW (8cm)

Er der nogen der kan forklare, hvad der de forskellige betegnelser/DVD-typer står for? F.eks hvad forskellen på + og - er?

Mvh. Slane :)
Gravatar #2 - buch
4. sep. 2005 18:28
DVD+R DL, er en skive hvor der kan være dobbelt så meget data på, i forhold til en normal skive på 4,3 gb

DVD+RW er en skive hvor der kan skrives og slettes på alle de gange man vil.

jeg kan ikke mærke en foreskel på + og - skiver, men nogen mener at + skiver er bedre.
nogen brændere/optagere kan kun tage enten + eller - men de fleste kan skrive på begge slags skiver

DVD-R (8cm) er en skive som har en radius af 4 cm, disse skiver kan der ligge knap så meget på, er ikke helt klar over mængden - dette kan du sikkert læse dig til hos forhandlern

men nu når du har købt en dvd optager ville jeg vælge at købe f.eks 10 dvd+rw, så har du noget at slette på igen.
Og så ville jeg købe en stak almindelige dvd+r skiver til film eller sådan noget, hvor du gerne vil kunne blive ved med at se dine optagelser igen og igen :)
Gravatar #3 - slane
4. sep. 2005 18:53
Det er bare super! =) Mange tak... ;)
Gravatar #4 - wazari
8. sep. 2005 09:30
DVD-R er generelt langt mere kompatible med dvd afspillere af ældre generationer. Men har ALDRIG oplevet problemer med at brænde eller optage på + skiver. De er også lidt billigere ;)

8cm skiverne er selvsagt 8cm i diameter og er præcis som 8cm skiver. Der ka være ca. 1/4 af normale skiver på. I DVD'ernes tilfælde er det kun 1.4GB og har egentlig ikke noge formål i hjemmet, overhovedet. Kun hvis du ejer et dvd cam. Ellers er de spild af penge :P

RW skiverne er som også ovennævnt, simpelthen bare ReWritable skiver, præcis kendt som hos CD'er. Du ka optage på dem igen og igen, og kan egentlig bedst betale sig i det lange løb, medmindre du har i sinde at beholde ALT hvad du optager dig. Det er lidt som alm. video bånd. Forskellen er bare, at du ka ha 2 timer i bedste kvalitet, og 4 timer i long play, som stadig er yderst fornuftig billedkvalitet - og optage skiven over hvis du hellere vil have noget andet på ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login