mboost-dp1
Deling af Harddisk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hvorfor ikkeLinux 40 GB og resten til spildplads, for at blærer dig med din nye store HD..Nej helt seriøst... cirka 50/50... kommer an på det præcise behov.. hvis maskinen skal fungere som server vil jeg anbefale mere til W2K delen.. hvis du overvejende vil spille spil, så kan det varmt anbefales at bruge mere plads på Win98, da dette er mere udbredt som spille system... Jeg ved ingengang om W2K er egnet til spil...Men gør dig selv en tjenste som afse 2-3 af dine mange nye GB til en lille Linux installation.. så lærer du også noget nyt hverdag..
Mit forslagJeg ville forslå følgende løsning:
5GB til Windows 2000
5GB til Windows 98SE
35GB til en fælles FAT32 partition (spil, downloads osv.)
Foruden denne fordeling vil jeg gerne anbefale XFdisk, et glimrende stykke freeware værktøj, den kan alt som fdisk kan og meget mere. Den har bl.a. en glimrende bootmanager indbygget (som jeg selv benytter til at boote imellem Windows 2000, 98, Linux og FreeBSD).
XFdisk er på engelsk og sourcekoden følger med hvis du skulle få lyst til at lave din egen version :)
Hvis du vælger at bruge XFdisk's bootmanager så sæt den til at 'remember choice' da den så automatisk skjuler de andre primære partitioner.
Når du har lavet den første 5GB partition installér du Windows 2000 - nå den er færdig booter du på din 98 CD og kører Xfdisk fra en floppy har installér du så bootmanageren med 'remember choice' optionen sat til, laver en ny partition på 5GB, og adder begge til Boot-manageren. Derefter resetter du maskienen og booter den normalt - du vil nu se en lille blå menu hvor du kan vælge Din 2000 eller din 98 - her vælger du din 98 og resetter maskinen, når du får en fejl om at der ikke er et OS på maskinen (dette gør vi for at sætte den rigtige partition aktiv og for at du kan forstå mekaniskmen med menu'en- dette kunne godt gøre nemmere, men denn måde er mere pædagoisk). Nu booter du din 98CD og installér 98 på partitionen, når den er færdig skal du lige have fat i XFdisk igen via en dos prompt eller lign. i 98 og enable bootmangeren igen, da 98 slår den fra under install (den overskiver Master Boot Record), nu er du klar til at lave en sidste partition, det gøre hurtigst under Windows 2000.
Her går du ind i computer manageren og laver en extended FAT32 partition (det er vigtigt at det er en FAT32 ellers kan din 98'er ikke se den) og mounter den til det drev du nu vil have - hvis den skal være D: skal du måske flytte de andre drev til andre bogstaver først (CD osv.).
God fornøjelse og bare post herinde hvis du har nogle problemer.
http://www.geocities.com/xfdisk2001/
TAk ...Hej Miklos
Mange tak for din lange forklaring.
Jeg valgte at gøre sådan.
C: win98se ( 3 gb )
D: win2k (3 gb )
E: Programmer(backup) (10 gb )
F: Filer ( 25 gb )
G: Downloadfiler ( som skal sorteres) ( 3 gb )
Jeg ved ikke om det var rigtigt, men nu har jeg gjort det og fået det hele op at køre.
win2000Win2000 er fin til spil. I starten kunne det godt være lidt problematisk, men det er meget sjældent at jeg har fejl med spil.
Bare for at slå det fast!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.