mboost-dp1

Defekt Radeon 9800Pro?

Gå til bund
Gravatar #1 - mandrillen
4. okt. 2004 23:50
Hey folks

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med en forklaring på nedenstående ville jeg blive glad :)

(CopyPaste af en mail jeg sendte til leverandøren)

------
Den 15/9-04 købte jeg hos jer over internettet et Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB.
Dette kort har siden jeg installerede det opført sig lidt underligt - det har en tendens til at låse i computerspil - både i relativt simple og i grafikintensive spil. Dette kommer til udtryk på forskellig måde - i nogle spil bliver kortet meget langsomt for derefter at gå ned - med efterfølgende dialogbox fra ATI's Catalyst drivere om at der er forkommet en "hardware lockup" og en mulighed for at melde fejlen til dem. Andre gange lyder beskeden på at hardwaren holdt op med at reagere på driverne. Og i andre tilfælde låser systemet totalt og genstart er den eneste mulighed.

I første omgang troede jeg at det muligvis havde noget at gøre med strømforsyningen. Jeg havde indtil for en uge siden en 300Watts PSU og ifølge gode råd på nettet er det minimum for et Radeon 9800Pro kort - derfor investerede jeg i en 350Watts PSU og installerede i samme omgang nyere drivere fra ATI. Dette bevirkede at problemerne blev meget sjældnere - men det forkommer stadig at kortet går ned.

Kan i komme med nogen fornuftig forklaring på dette? Kan det skyldes overophedning? Eller er 350Watt ikke nok til at drive kortet? Eller er det bare defekt?

System Specs:
P4 2.533Ghz
Asus P4S8X-X (AGP x8)
1GB PC2700 DDR
Chieftec Kabinet - nu med 350watt PSU
WinXP Pro
Og et ikke helt tilfredstillende Powercolor Radeon 9800Pro 128MB
--------

På forhånd tak
Mandrillen
Gravatar #2 - wizax
15. okt. 2004 09:49
Alt efter mængden af harddiske/CDROM drev og andet indmad, holdt op imod kvaliteten af strømforsyningen, kan den stadig være for lille....
Gravatar #3 - mandrillen
18. okt. 2004 13:54
Jeg har i maskinen 1.stk Matrox DiamondMax9+ 80GB og 1.stk Samsung Combo-Drev udover en P4 2.533GHz og det problematiske Radeon 9800Pro - Umiddelbart er der ikke nogen forandring at mærke fra 300W til 350W - så spørgsmålet er om det overhovedet er strømforsyningen?
Har selv et par andre teorier:
Det kunne være fordi kortet bliver for varmt - er udstyret med standart køler og ikke OC'et.

Siden Windows fejlmeldinger handler om driverfejl kunne det også skyldes fejl i Reg.Databasen - har haft en virus der eftersigende skulle kunne lave temmeligt meget lort i dén. Har prøvet med 4 forskellige versioner af Catalyst uden held. Lyder det usandsynligt at det er et software problem?

Al respons værdsat!

/Mandrillen
Gravatar #4 - wizax
22. okt. 2004 11:07
Hvis du har haft et Nvidia kort i før, er det en god ide, at geninstallere Windows (det kunne også løse problemet ellers).

Ellers kan jeg vel kun sige: Nyeste Drivere til alt (Chipset, lyd, grafik, DirectX, Netkort osv).
Gravatar #5 - hundeboll
28. okt. 2004 08:26
Prøv kortet i en anden computer og se om det skaber samme problemer der. Gør det det, vil jeg anbefale at få byttet kortet.
Gravatar #6 - bejsen
28. okt. 2004 08:38
BYT det. det er helt fucked up.
Gravatar #7 - mandrillen
28. okt. 2004 19:51
->Wizax

Tror du har ret - reinstallation af windows plejer at løse en del problemer...

-> Hunn

Har jeg også tænkt mig - kender bare ikke nogen med en PSU der er stor nok til at drive kortet - alle mine venner har bærbare efterhånden :/

----------------
Bortset fra det har jeg omgået problemet ved at sætte AGP til x4 istedet for x8 og disable "fast write" og UCSW i bios - så det kan også være mit MoBo der ikke helt er kompatibelt med nyere grafikkort... tror det dog ikke da det understøtter AGPx8 og lign. features.
Men jeg vil prøve at smide en ny gang windåse på ved lejlighed.

Tak for hjælpen

Mvh Mandrillen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login