mboost-dp1
Bærbar slukker/kan ikke tænde
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hejsa,
Tja, så viser det sig at billige bærbare er hvad man betaler for, men derfor har jeg stadig desperat brug for hjælp:
Jeg har en 4 måneder gammel MyBook 255II bærbar, der
a) ikke vil tænde
b) slukker få sekunder efter systemstart (nogen gange kommer der ikke engang billede på skærmen!)
Den startede for ca. en uge siden med de første symptomer (ville ikke tænde, havde problemer med at komme ud af standby-mode osv). I dag ville den slet ikke tænde i to timer (prøvede at fjerne batteri og lade den stå et par minutter, så ville den kører af varierende længde), men sjældent til at den kom forbi BIOS POST.
Jeg har snakket med notebookservice.dk, men det jeg frygter er at der er tale om en meget sporadisk fejl, som jeg ikke kan reproducere, og derfor forventer jeg heller ikke at notebookservice kan, og jeg vil blive bonet for en undersøgelse + forsendelse uden at have fået noget ud af det.
Så mit spørgsmål er: hvordan stiller jeg mig bedst i denne situation, så jeg får en reperation uden en masse juridisk bøvl?
Maskinen er blevet behandlet relativ pænt (kun transporteret i en skuldertaske, aldrig tabt/stødt/mast). Det er kun låget der er riset fordi jeg glemte et metalheadset i tasken med maskinen mens jeg gik med den, og jeg har sørget for at rense blæseren som foreskrevet på mybook.dk mindst hver anden måned.
Tja, så viser det sig at billige bærbare er hvad man betaler for, men derfor har jeg stadig desperat brug for hjælp:
Jeg har en 4 måneder gammel MyBook 255II bærbar, der
a) ikke vil tænde
b) slukker få sekunder efter systemstart (nogen gange kommer der ikke engang billede på skærmen!)
Den startede for ca. en uge siden med de første symptomer (ville ikke tænde, havde problemer med at komme ud af standby-mode osv). I dag ville den slet ikke tænde i to timer (prøvede at fjerne batteri og lade den stå et par minutter, så ville den kører af varierende længde), men sjældent til at den kom forbi BIOS POST.
Jeg har snakket med notebookservice.dk, men det jeg frygter er at der er tale om en meget sporadisk fejl, som jeg ikke kan reproducere, og derfor forventer jeg heller ikke at notebookservice kan, og jeg vil blive bonet for en undersøgelse + forsendelse uden at have fået noget ud af det.
Så mit spørgsmål er: hvordan stiller jeg mig bedst i denne situation, så jeg får en reperation uden en masse juridisk bøvl?
Maskinen er blevet behandlet relativ pænt (kun transporteret i en skuldertaske, aldrig tabt/stødt/mast). Det er kun låget der er riset fordi jeg glemte et metalheadset i tasken med maskinen mens jeg gik med den, og jeg har sørget for at rense blæseren som foreskrevet på mybook.dk mindst hver anden måned.
Jeg købte engang en bærbar i Føtex (Ja ja, jeg ved det... nu) og den stoppede med at virke, det var et varme problem. Kendte ca 12 andre med samme maskine og samme fejl.
Min løsning var at ringe til butikken - og den samme kontaktperson - to eller tre gange hver eneste dag og sige jeg ønskede at ophæve købet, fordi jeg mente det var deres fejl. Efter en 30 dage blev de trætte af mig og jeg fik mine 11.000 kr.
Jeg ringede selvfølgelig også til alle mulige andre inden for kæden, og fik dem til at ringe til min kontaktperson, der kunne tage afgørelsen.
De andre jeg kendte skulle have deres maskiner til reparation tre, fire, fem gange før Føtex ville udbetale pengene - men jeg fik ophævet købet uden at sende den til reparation én eneste gang.
Det kan godt være ekspedienterne ikke har indset det, men de giver altid de mest besværlige kunder deres vilje.
Desuden er det også næsten altid deres fejl hvis produktet går i stykker inden for de første 6 måneder. Hvem er forhandleren?
Min løsning var at ringe til butikken - og den samme kontaktperson - to eller tre gange hver eneste dag og sige jeg ønskede at ophæve købet, fordi jeg mente det var deres fejl. Efter en 30 dage blev de trætte af mig og jeg fik mine 11.000 kr.
Jeg ringede selvfølgelig også til alle mulige andre inden for kæden, og fik dem til at ringe til min kontaktperson, der kunne tage afgørelsen.
De andre jeg kendte skulle have deres maskiner til reparation tre, fire, fem gange før Føtex ville udbetale pengene - men jeg fik ophævet købet uden at sende den til reparation én eneste gang.
Det kan godt være ekspedienterne ikke har indset det, men de giver altid de mest besværlige kunder deres vilje.
Desuden er det også næsten altid deres fejl hvis produktet går i stykker inden for de første 6 måneder. Hvem er forhandleren?
wizax: god idé :-) så må jeg bare have mit kamera klar hele tiden :-)
TLG: den er købt via MidtJysk Data, men det er ikke dem der har support på den, det er leverendøren MyBook, der benytter sig af Notebookservice.dk til alle reperationer.
-------
Tror bare jeg venter til den gør det igen, og filmer dens problemer... Har dog fundet ud af siden i går at det kun er når den jeg har transporteret den der er problemer (dvs. dens temp ligger på ca. 10 grader, selvom specifikationen siger at den kan bruges fra 0 til 50 grader).
TLG: den er købt via MidtJysk Data, men det er ikke dem der har support på den, det er leverendøren MyBook, der benytter sig af Notebookservice.dk til alle reperationer.
-------
Tror bare jeg venter til den gør det igen, og filmer dens problemer... Har dog fundet ud af siden i går at det kun er når den jeg har transporteret den der er problemer (dvs. dens temp ligger på ca. 10 grader, selvom specifikationen siger at den kan bruges fra 0 til 50 grader).
Hvad med kulde, fugt etc. efter transport ?
Starter du den op lige med det samme når du kommer ind ??
Jeg kender ikke voldsomt meget til bærbar, men ved at det meste elektronik kan opførere sig lidt underligt når man tager det udenfor om vinteren..
Starter du den op lige med det samme når du kommer ind ??
Jeg kender ikke voldsomt meget til bærbar, men ved at det meste elektronik kan opførere sig lidt underligt når man tager det udenfor om vinteren..
Når jeg mener fugt, så kunne det være kondens.. Når du kommer fra kulde til varme...
Men ja, den lugter ret meget af en løs forbindelse.
Men ja, den lugter ret meget af en løs forbindelse.
svappe: kondens kan naturligvis være en mulighed, så jeg lavede lige et forsøg: den bærbare udenfor i tasken i tyve minutter (den tid det tager for mig at gå hjem) og så ellers ind i varmen og tænde den: nada skete (dvs. tændte ikke) en måling (med et ganske almindeligt udendørs termometer/hygrometter viste at temperaturen i tasken var 10 grader og luftfugtigheden 38%.
Indenfor var temperaturen i luften 20 grader og en luftfugtighed på 36%.
For at teste om der kunne danne sig kondens satte jeg samtidig et lille spejl i tasken og tog det op sammen med maskinen, og det duggede ikke det mindste :-/
Er desværre meget bange for at der er tale om en lodning der er knækket, og lige præcis den lille temperaturforskel gå at forbindelsen brydes/modstanden øges så den ikke kan tænde.
Nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal skrive i RMA'en...
Indenfor var temperaturen i luften 20 grader og en luftfugtighed på 36%.
For at teste om der kunne danne sig kondens satte jeg samtidig et lille spejl i tasken og tog det op sammen med maskinen, og det duggede ikke det mindste :-/
Er desværre meget bange for at der er tale om en lodning der er knækket, og lige præcis den lille temperaturforskel gå at forbindelsen brydes/modstanden øges så den ikke kan tænde.
Nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal skrive i RMA'en...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.