mboost-dp1
Ændring af MAC-adresse (Polippix)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg sidder nu med et styks brændt Polippix live-cd, og hertil kommer mit spørgsmål så:
På digitalfrihed.dk kan jeg læse at
Vil der påvirke min Windows-installation (Windows Geniune Advantage fx?) at denne CD automatisk ændrer min MAC-adresse, og vil adresseændringe være varig eller kun indtil jeg lukker computeren igen?
På digitalfrihed.dk kan jeg læse at
"Programmet MACchanger kan gøre det automatisk for dig - det sætter simpelthen din MAC-adresse til noget tilfældigt. Vi har lavet denne CD sådan, at MACchanger automatisk gør dette for dig, hver gang, du starter computeren med CD'en i."
Vil der påvirke min Windows-installation (Windows Geniune Advantage fx?) at denne CD automatisk ændrer min MAC-adresse, og vil adresseændringe være varig eller kun indtil jeg lukker computeren igen?
skovtrolden skrev:[...]eller kun indtil jeg lukker computeren igen?
Ja, er ret sikker på du ikke bare sådan lige kan skifte MAC adr. Kun ændre hvad systemet skal sende ud.
Og da Polippix er en live-cd, forsvinder det når du starter din Windows op igen.
Så hut jeg visker er MAC'en skrevet/"brændt" i netkortet, og kan ikke ændres.
Jeg fandt lige MACchangers hjemmeside, hvor der ikke umiddelbart står noget der hverken kan be- eller afkræfte om ændringen er varig.
Men dog siger output'et på deres hjemmeside følgende:
Hvilket jo tyder på, at den ikke ændrer noget permanent?
Men dog siger output'et på deres hjemmeside følgende:
# macchanger eth1
Current MAC: 00:40:96:43:ef:9c [wireless] (Cisco/Aironet 4800/340)
Faked MAC: 00:40:96:43:ef:9d [wireless] (Cisco/Aironet 4800/340)"
Hvilket jo tyder på, at den ikke ændrer noget permanent?
Det er relativt almindeligt at man kan ændre adressen på et net kort fra software.
Men ved genstart går man tilbage til en rigtige "hardware" adresse.
Så hvis man vil have den "falske" adresse hver gang skal den sættes som en del af opstart.
Det behøver iøvrigt ikke at være noget falsk over den process.
Det er standard for maskiner der kører DECnet.
(det er så en ret begrænset mængde idag, men ...)
Men ved genstart går man tilbage til en rigtige "hardware" adresse.
Så hvis man vil have den "falske" adresse hver gang skal den sættes som en del af opstart.
Det behøver iøvrigt ikke at være noget falsk over den process.
Det er standard for maskiner der kører DECnet.
(det er så en ret begrænset mængde idag, men ...)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.